Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico
Nieuws

Column Henri: Voor wie goed kijkt...

2020 is begonnen! Een nieuw jaar én een nieuw decennium, met nieuwe uitdagingen en kansen op de vastgoedmarkt. Ik hoor u denken: Kansen? Ja, kansen. U moet ze alleen wel weten te vinden.

Bedrijfsmakelaar Henri Boers voor het logo Boers & Lem

Het beperkte vastgoedaanbod stemt veel beleggers niet bepaald blij. Omdat er grote vraag is naar dat relatief kleine aanbod, stijgen de prijzen hard. Maar er zijn meerdere segmenten waarin beleggers kunnen investeren. Denk aan bedrijfshallen, kantoren en winkelruimten. En elk segment heeft z’n eigen kansen.


Kijken we naar bedrijfsvastgoed, dan kent Twente vrijwel altijd een goede vraag naar bedrijfshallen. Op dit moment signaleren wij in dit segment een nieuwe trend, de zogeheten ‘last mile logistiek vastgoed’. Dat is logistiek vastgoed in de nabijheid van het centrum van de stad. Die nabijheid scheelt huurders logistieke kosten ‘in de laatste mijl’. Daardoor zijn ze bereid hogere huren te betalen en toch een hoger rendement te realiseren. Win-win voor beide partijen dus.

Ook de kantorenmarkt zit in de lift. Wat opvalt, is dat de standaard verhuur van ruimtes nog maar weinig aan de orde is. Verhuurders zetten vooral in op het leveren van ‘office as a service’. Huurders willen namelijk ruime faciliteiten en flexibiliteit in de af te nemen ruimtes en looptijdcontracten. Een belegger loopt hogere risico’s omdat de kans bestaat dat hij niet het gewenste volume behaalt. Hij speelt hierop in door turnkey-oplossingen aan te dragen bij huurders.

Op de winkelmarkt is sprake van een tweedeling: die tussen de winnaars en de verliezers. Tot de winnaars behoren de beste locaties in de grote binnensteden en de kleine wijkwinkelcentra met een dominante supermarktfunctie. De verliezers zijn de te grote winkelcentra en secundaire locaties in binnensteden, kleine en middelgrote steden. Zij hebben te kampen met oplopende leegstandscijfers. Toch is ook hier een duidelijk trend zichtbaar die reden geeft tot optimisme. Winkelen wordt namelijk steeds meer een beleving. Daarnaast is Food & Beverage in opkomst. In de grote winkelsteden is inmiddels al 1 op de 4 winkels een Food & Beverage-winkel. In de grote winkelstraten is dit zelfs al 1 op de 3 winkels. Dus kijk als belegger naar de mix in de omgeving en speel hierop in.

Zo ziet u maar weer. Voor wie goed kijkt, zijn er mogelijkheden genoeg. Maar blijf alert en laat u goed adviseren. Dan start u 2020 pas écht goed.

Bron: Tom Magazine februari 2020