Boers & Lem wil top of mind zijn, maar wel op eigen manier
In de jaren dat Bart bij Boers & Lem werkt is de zichtbaarheid van het bedrijf erg veranderd. “Toen ik hier begon kreeg ik vaak de vraag: ‘waar ga je naartoe?’ Dat veranderde al snel in: 'Ik zie jullie echt overal.' We willen top of mind zijn en goede zichtbaarheid is daarbij cruciaal. maar we doen het op onze eigen manier.”
Bart Wientjes is inmiddels al meer dan twintig jaar actief in het Twentse vastgoed. Als dit interview plaatsvindt is hij net geslaagd voor het assessment Groot Zakelijk Vastgoed (GZV) van het Nederlands Register Vastgoed Taxateurs (NRVT). Dat opent nieuwe deuren, letterlijk. “Ik mag nu ook objecten taxeren met een waarde boven de vijf miljoen. En daarnaast specifieke objecten zoals zorgvastgoed, ontwikkelingslocaties en exploitatie-gebonden vastgoed. Daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld horecagelegenheden.”
“Koffie? Ja lekker”
Zowel taxeren als makelen ligt Bart nauw aan zijn hart, maar als hij dan toch een keus moet maken, dan kiest hij voor makelen. “Omdat het transactiegericht is en je rechtstreeks contact hebt met ondernemers. Taxeren is echt een andere tak van sport. Een taxateur kijkt behoudender naar panden, als makelaar zit je veel commerciëler in de wedstrijd. Als een klant koffie aanbiedt zeg je als makelaar snel ‘ja lekker.’ Tijdens een kopje koffie kom je er achter wat er in de organisatie speelt en waar wij als Boers & Lem kunnen helpen. Ons werk is koffiedrinken, zeg ik wel eens. Koffie is een commerciële kans.”
Productie en logistiek
“Na mijn studie Economische Geografie in Utrecht ben ik begonnen met werken. In de afgelopen twintig jaar heb ik veel ervaring opgedaan. Maar vanaf moment één had ik al veel meer affiniteit met productie en logistiek. Zeker buiten de randstad is dat een grote markt, maar wel een markt die je moet snappen. Ik zeg altijd ‘heb je een bedrijfspand dat leegstaat, zie het dan als een kans’. Kijk naar de lange termijn. Investeer in je pand en zorg voor een tevreden huurder die met plezier de huur betaalt.”
Betrokken sponsor
Boers & Lem investeerde vanaf de start fors in de huisstijl en de signing. Bart: “Een opvallend logo en heldere kleuren. En we hebben een fulltime marketeer in dienst. Netwerken is ook belangrijk. Maar dat werkt alleen je het oprecht leuk vindt. Ik ga naar FC Twente omdat ik van voetbal hou, m’n collega gaat naar Heracles. Als jochie ging ik al als supporter naar het Diekman. Nu hebben we in de Grolsch Veste een eigen skybox. Succesvolle sponsoring vraagt om betrokkenheid. Alleen een bord ophangen werkt niet.”
Snelle markt
Uitgekiende marketing of niet, uiteindelijk draait alles om persoonlijk contact. Bart: “Je doet zaken met mensen. Doordat veel contact tegenwoordig digitaal verloopt, sneeuwt het persoonlijk onder. Bij ons niet. De markt is snel, dus acteren wij snel. Daar staan we in de markt ook om bekend. Een potentiële huurder kan binnen een dag een concreet voorstel verwachten. Dat actieve en persoonlijke is wat klanten bijblijft. En dat is iets wat goed past bij Boers & Lem.”